Kuppet åpninga av Kraftkonferansen

Tor-Morten tok kratig til motmæle under åpning av Kraftkonferansen som var planlagt arrangert ved Herøya uten at tillitvalgte fra HAF var invitert.

Sakset fra PD 10.10.2024

Vekstkraft! het seminaret som ble arrangert i Herøya Industripark tirsdag ettermiddag. Det var LO og NHO som hadde tatt initiativ til konferansen. Energiminister Terje Aasland var invitert, ordførere fra Telemark og Vestfold, grenlandspolitikere og toppdirektører fra industrien. Da konferansier Trond Madsen fra NHO skulle introdusere statsråd Aasland, reiste HAF-lederen seg og avbrøt. – Jeg er veldig glad for at både jeg og nestleder i Herøya Arbeiderforening Roger Hansen er her i dag, sa Tor-Morten Thorsen.

– Men jeg er skuffa og forbanna over at ikke vi var de første som ble invitert. Det var helt tilfeldig i går at vi fikk greie på at kraft-konferansen skulle være i dag. Fagforeninga var ikke invitert! Roger og jeg ordna påmelding sjøl lenge etter fristen, men jeg er skuffa over at ikke vi ble tatt med i utgangspunktet. Det burde vært en selvfølge at vi ble invitert. Det er våre arbeidsplasser dere diskuterer i dag, sa en engasjert fagforeningsleder og pekte mot arrangørene. Slutt å prate
Manglende invitasjon var ikke det eneste Tor-Morten Thorsen i HAF var misfornøyd med. Han fortsatte:

– Jeg er forbanna på Skien og Porsgrunn når det gjelder kraftsituasjonen i regionen. Nå må dere slutte å prate, og komme i gang. Mer kraft er et være eller ikke være for oss på Herøya. Hvis ikke vi får mer kraft til industrien i Grenland, er det slutt på arbeidsplassene her.

Etter den uventa utblåsinga fra fagforeningslederen fikk energiminister Terje Aasland fortsette med sitt foredrag.

– Jeg liker det når Tor-Morten sier skikkelig ifra, begynte statsråd Aasland.

– Det var planlagt, men vi måtte bare gjøre det sånn, sa Roger Hansen og Tor-Morten Thorsen til PD litt senere.

– Nå måtte vi si ifra. Her kommer energiminister Terje Aasland og skal snakke om viktigheten av kraft på Herøya, og vi i fagforeninga har ikke blitt invitert, men måtte melde oss sjøl på i går. Det går virkelig ikke an, sa HAF-leder Thorsen.

Innmeldingsblankett HAF

Søknadsskjema for leie av hytter

Skjema er flyttet. Klikk deg videre til nytt skjema her.