Per Erik Buchanan Andersen

Kraftsalve fra fagforeningslederen: – Det er det absolutt viktigste framover

Det er ikke sikkerhet, mindre hendelser eller svingninger i markedet som er utfordringen for industrien på Herøya. Det er tilgangen på kraft.

Leder Tor-Morten Thorsen i Herøya Arbeiderforening (HAF) er tydelig på hva som kan true industrien på Herøya.

– Jeg har vært her i rundt 40 år. Sikkerhet og beredskap har aldri vært bedre enn nå. Media har feil fokus når de lager store oppslag av mindre gassutslipp som er under kontroll.

Beredskapen er god

– Et av gassutslippene førte til evakuering av stenging av deler av Vestsida?

– Jeg bagatelliserer ikke det, men for meg viser det at beredskapen fungerer. Det var aldri snakk om så mange som 3.500 personer som ble evakuert. Det var en misforståelse som sto i media, sier Thorsen.

Sikre arbeidsplassene

Thorsen sier at han ikke vil skylde på media, men jobbe for at den viktigste fortellingen ikke kommer fram.

– Vår største utfordring er tilgang på kraft. Vi må elektrifisere mer av produksjonen, og det krever betydelige mengder energi. Dette er avgjørende for oss både nå og framover. Hvis vi ikke løser kraftproblemet, kan situasjonen på Herøya bli helt annerledes om 8 til 10 år

– Du tenker på antall arbeidsplasser når du snakker om situasjonen?

– Selvfølgelig! Grenland og Porsgrunn har noen av de beste forutsetningene i verden for å drive god, lønnsom og miljøvennlig industri. For å videreutvikle denne industrien trenger vi mer strøm. De endringene vi ser nå med noe nedbemanning skyldes markedssvigninger. Dette er noe vi har levd med bestandig. Det er vanlig at bemanningen går opp og ned i forhold til markedet, sier fagforeningslederen.

Må bli mer positive

– Hva er løsningen på kraftproblemet da? Vindturbiner?

– Det vet jeg ikke, og det vil jeg ikke ta stilling til nå, men jeg synes vindkraftmotstanderne har fått for mye oppmerksomhet, sier Tor-Morten Thorsen.

–Alle som jobber her, sammen med ledelsen og kommunen, må formidle hva som er hovedutfordringen framover. Vi må få en mer positiv holdning til industrien vår. Ellers er det ikke bare arbeidsplasser her som står i fare, men det vil få ringvirkninger for hele regionen.

Innmeldingsblankett HAF

Søknadsskjema for leie av hytter

Skjema er flyttet. Klikk deg videre til nytt skjema her.